PRZED NAMI JUŻ KOLEJNA EDYCJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO ,,MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”
Już po raz drugi przedszkolaki z Oddziału Przedszkolnego w Krzu wraz z wychowawcą P. Magdaleną Nowak będą mieli okazję realizować założenia projektu edukacyjnego Wydawnictwa Mac Edukacja i miesięcznika Bliżej Przedszkola ,,Mały Miś…”. Poprzedni udział w w/w projekcie zaowocował otrzymaniem Dyplomu Zmisiowanych Przedszkolaków, co jeszcze bardziej zmotywowało nas do jego kontynuacji w tym roku szkolnym.
Głównym celem projektujest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i za granicą.
Cele szczegółowe:
- a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
- wprowadzenie dziecka w świat literatury;
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
- kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
- włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
- promocja przedszkola;
- rozwijanie współpracy między nauczycielami.
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia.
Tegoroczne moduły:
1) Mały Miś – Czytające Przedszkolaki
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.
Rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów.
W odpowiedzi na kierunki polityki MEN na rok szkolny 2019/2020 rekomendujemy czytanie w przedszkolu tekstów polskich poetów i pisarzy. Przewiduje się stworzenie z uczestnikami projektu: „Listy książek, wierszy i bajek polskich twórców rekomendowanych do czytania dzieciom”.
2) Misiowy wolontariat
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień; wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy.
Cały rok będą prowadzone różnorodne, aktywne działania na rzecz potrzebujących. Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną we współczesnym świecie. Mały Miś poprzez bajki i wierszyki pokaże, że satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Zachęci do działania rodziców dzieci, by wspólnie zrobić coś dobrego dla lokalnych społeczności lub włączyć się do działań o ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym charakterze.
Działania rekomendowane to: udział w zbiórkach, organizowanie kiermaszu, udziałw akcjach informacyjnych np. #linia prosta, Dzień Autyzmu, działania na rzecz schronisk dla zwierząt. Działania do wyboru przez uczestników projektu.
3) Play with Little Teddy Bear
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: rozwijanie kreatywności.
Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w językach obcych.
Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie słownika obrazkowego.
Mały Miś rozwija umiejętność porozumiewania się w języku angielskim. Propozycja dla anglistów pracujących w przedszkolach. Dzieci wspólnie z nauczycielem przygotują „Misiowy słownik obrazkowy” zawierający ilustrację haseł związanych z bajkami i baśniami lubianymi przez dzieci. Realizacja zadań dowolna, dopasowana do możliwości dzieci i ich wieku. Dla nauczycieli anglistów – sympatyków projektu powstanie dedykowana grupa facebookowa „Play with Little Teddy Bear”, na której będzie można wymieniać się pomysłami na rozwijanie czytelnictwa w „duchu zmisiowania”.
4) Dzień Pluszowego Misia
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: świadomość i ekspresja kulturalna.
Moduł krótkoterminowy – wspólne obchody Dnia Pluszowego Misia w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Zabawy czytelnicze z misiami (można przeprowadzić je według scenariusza zaproponowanego w materiałach lub wg własnej inwencji) oraz spotkanie on-line z Misiową Mamą i Misiowym Wujkiem Maciejem.
5) Mały Miś i prawa dziecka
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się.
W 30. rocznicę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka Mały Miś zachęca do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych.
6) Bezpieczni z Małym Misiem
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: profilaktyka uzależnień.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje społeczne i obywatelskie.
Rozwijanie czytelnictwa: głośne czytanie dzieciom przez przedstawicieli instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa.
W ramach modułu przedszkole zaprosi do współpracy instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa: policję, straż pożarną, ratownictwo medyczne itp. Wspólne czytanie utworów dla dzieci, zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą – to propozycje, które uczestnicy projektu mogą uzupełniać o własne pomysły. Po raz kolejny Zmisiowani zwrócą uwagę na problem bezpieczeństwa w Internecie włączając się w Dzień Bezpiecznego Internetu. Działania warto uzupełnić o twórczość plastyczną dzieci – wykonać wspólnie plakat zachęcający do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
7) Zmisiowany Dzień Matematyki
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: rozwijanie kompetencji matematycznych.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
Rozwijanie czytelnictwa: tworzenie opowieści matematycznych.
Moduł krótkoterminowy – wspólne obchody Dnia Matematyki w duchu rozwijania czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Nauczyciele wspólnie z dziećmi dokończą opowieść matematyczną Misiowej Mamy i wspólnie wykonają do niej pomoce tj. misiowe liczmany.
8) Mali przedsiębiorcy!
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich.
Wiodące kompetencje kluczowe: inicjatywność i kreatywność.
Rozwijanie czytelnictwa: udział dzieci w wybranej akcji na rzecz rozwijania czytelnictwa.
Zorganizowanie i zaplanowanie przez dzieci (oczywiście przy udziale nauczycieli) wybranej akcji czytelniczej: zbiórki książek, kiermaszu książki lub happeningu czytelniczego. Młodsze przedszkolaki mogą zaplanować spotkanie z rodzicami: „Poznaj moje ulubione książeczki”. Inną propozycją jest stworzenie „Misiowego Kącika Wymiany Książek” – zachęcenie rodziców, partnerów przedszkola, sponsorów do zorganizowania w przedszkolu przestrzeni do wymiany książek. Opracowanie regulaminu korzystania z kącika.
Tak wyglądają nasze tegoroczne działania…
Trzymajcie za nas kciuki!
Do misiowego zobaczenia!
opr. Magdalena Nowak