Nordic walking – innowacja pedagogiczna.

Nordic walking jest formą rekreacji polegającą na marszach ze specjalnymi kijami. Łączy w sobie najlepsze cechy idealnej aktywności ruchowej dla wszystkich, ponieważ jest łatwy do nauczenia na poziomie podstawowym. Mogą go uprawiać wszyscy bez względu na wiek, wagę czy poziom sprawności fizycznej, niezależnie od pory roku, na dowolnym terenie.

Dnia 21 czerwca 2017 roku grupa uczniów klas IV-VI wraz z Panią Beatą Mirosław, nauczycielem wychowania fizycznego, która wprowadziła tę formę aktywności wybrała się w trasę, którą sobie zaplanowała. Przeszliśmy wspólnie 10 km w 2 godziny 07 minut, spaliliśmy 717 kalorii. Trasa nasza przebiegała przez Zagórze II, Zagórze III, Kol. Chmielnik i Kierz.

W wysiłek zaangażowane były wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowniki kończyn górnych, mięśnie tułowia, ramion, barków, a także brzucha. Przy prawidłowej technice nordic walking angażuje praktycznie 90% mięśni. Są one inaczej stymulowane niż przy zwykłym marszu. Przy tej formie ruchu rozwija się siła i wytrzymałość ramion, spala się więcej kalorii niż przy tradycyjnym chodzeniu, zwiększa się stabilność przy chodzeniu z kijkami, redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, odciążone są stawy.

Aktywny styl życia ułatwia nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, kształtuje pozytywne cechy charakteru, budzi szacunek do przyrody. Ruch na świeżym powietrzu wpływa pozytywnie na wzrost i rozwój organizmu młodego pokolenia.

Nordic walking jest tym samym miłym sposobem spędzania wolnego czasu. Innowacja realizuje treści prozdrowotne, regionalne, krajoznawcze związane z poznaniem przez uczniów najbliższej okolicy. Rejon, w którym mieszkają uczniowie odkrywać będą w aspekcie wartości i różnorodności środowiska przyrodniczego, kulturowego i społecznego, a także  w rozwijaniu swoich zainteresowań krajoznawczych i turystycznych.

 

Opracowała: Beata Mirosław

                    nauczyciel w-f